Wycieczka do Rabki - 15-06-2023

W dniu 5 czerwca uczniowie klas trzecich wybrali się już na ostatnią wycieczkę do Rabki. Pogoda powitała wszystkich słonkiem i zachęciła do wyprawy w nowe rejony Małopolski.

Nasza podróż rozpoczęliśmy od zwiedzenia taboru kolejowego w Chabówce. Skansen Taboru Kolejowego, który powstał na terenie dawnej parowozowni w Chabówce słynie z najliczniejszej i jednej z najciekawszych kolekcji eksponatów związanych z historią kolejnictwa na ziemiach polskich. Na kilku torach urządzono ekspozycję wycofanych z ruchu parowozów, lokomotyw elektrycznych i spalinowych, wagonów, pługów, żurawi, i innego taboru specjalnego. Do obsługi czynnych parowozów, prowadzących pociągi retro pozostawiono urządzenia umożliwiające zaopatrzenie ich w węgiel i wodę oraz oczyszczenie paleniska.

Najcenniejsze eksponaty:

  • Parowóz tendrzak TKb-1479, zbudowany w niemieckiej wytwórni Schwartzkopff w 1878 roku dla kolei lokalnej Magdeburg – Halberstadt.
  • Parowóz Tw12-12 budowy austriackiej (StEG, Wien, 1920 rok), przeznaczony niegdyś do obsługi pociągów na liniach o słabej nawierzchni w dyrekcjach okręgowych: lwowskiej i krakowskiej.
  • Parowóz pospieszny Pt31-64, zbudowany w chrzanowskim Fabloku w 1938 roku, reprezentujący najliczniejszą i najbardziej udaną serię polskich parowozów pospiesznych, których budowę z niewielkimi modyfikacjami kontynuowano po II wojnie światowej pod oznaczeniem serii Pt47.
  • Parowóz towarowy Ty37-17 zbudowany w zakładach Cegielskiego w Poznaniu w 1938 roku, reprezentujący serię 27 nowoczesnych maszyn budowy przedwojennej, przeznaczonych do obsługi ciężkich pociągów towarowych. Znajdujący się w Chabówce egzemplarz jest jedynym zachowanym w Polsce.
  • Parowóz towarowy Tr202-19 budowy angielskiej, jeden z dwóch zachowanych egzemplarzy tej serii. Drugi (Tr202-28) znajduje się w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej.
  • Parowóz towarowy TKt1-63 budowy niemieckiej z 1916 roku, przeznaczony niegdyś do obsługi pociągów na liniach podgórskich. Na PKP obsługiwał m. in. pociągi na trasie Kraków – Zakopane.
  • Parowóz towarowy TKt3-16 budowy niemieckiej z 1935 roku, przeznaczony obsługi pociągów osobowych i towarowych na liniach lokalnych. Na PKP obsługiwał m. in. pociągi na górskich liniach z Nowego Sącza, Jasła i Zagórza
  • Parowóz towarowy TKh100-51 zbudowany w niemieckiej wytwórni Orenstein & Koppel w 1928 roku. Maszyny tej serii obsługiwały pociągi na kolejach lokalnych. Znajdujący się w Chabówce egzemplarz pracował niegdyś na kolei Olesno – Praszka.
  • Pług wirnikowy z napędem parowym, zbudowany w 1943 roku, przeznaczony do odśnieżania torów z głębokich zasp śnieżnych.

Następnie wraz z panią przewodnik z Nadleśnictwa ścieżka edukacyjną udaliśmy się na spacer edukacyjny, dzięki któremu poznaliśmy piękno przyrody i dowiedzieliśmy się mnóstwo ciekawostek o roślinności tego rejonu. Dzień upłynął szybko, obfitował w wiele wrażeń i tylko szkoda, że to już ostatni wypad szkolny.

Skip to content