Klub Włóczykij

KLUB PODRÓŻNIKA „WŁÓCZYKIJ”

We wrześniu 2012r. powstał w naszej szkole Klub Podróżnika „Włóczykij”, którego zadaniem jest rozwijanie zainteresowań uczniowskich, zdobywanie wiedzy przyrodniczej, a także nauka ekologii i czynnego wypoczynku. Każdy uczeń należący do klubu otrzymał książeczkę GOT-u PTTK i poprzez udział w górskich, po wyznaczonych szlakach wycieczkach, gromadzi punkty do zdobycia odznak turystycznych.

Opiekunami Klubu Podróżnika „Włóczykij” są wychowawcy: mgr Dorota Sowa i mgr Anna Zagrodzka.

Rok szkolny 2019/20

„WŁÓCZYKIJ” w Warszawie

11 stycznia 2020r. miłośnicy Klubu Podróżnika „WŁÓCZYKIJ” wybrali się do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Okazało się, że CNK to raj dla miłośników nauki, nie tylko dzieci! Można tu odkrywać tajemnice natury, samodzielnie przeprowadzać doświadczenia i świetnie się przy tym bawić. Każdy czuł się jak badacz i odkrywca, przekonując się, jak zmysły pozwalają odbierać świat. W CNK można było sprawdzić możliwości swojego ciała, wrażliwość na światło, postrzeganie kolorów, podatność na iluzje. Setki eksponatów pomagają zrozumieć zjawiska związane z falami czy prądem. Chętni do odwiedzenia galerii „Re:Generacja” dowiedzieli się, co dzieje się w głowie, gdy boisz się, smucisz lub kłamiesz. W Teatrze Wysokich Napięć jest niecodzienny spektakl z elektrycznymi wyładowaniami. Jeśli ktoś lubi wyzwania, to mógł zajrzeć do Majsterni i Teatru Robotycznego. Występujące w spektaklu humanoidy potrafią nie tylko mówić czy gestykulować, ale również wyrażać uczucia.
Po niezwykłych doznaniach w CNK czekał na wszystkich przewodnik, który z niezwykłym darem swobody wypowiedzi opowiadał i oprowadzał po warszawskiej Starówce. Zapadał zmierzch i miasto o tej porze, w świąteczno-karnawałowych iluminacjach świetlnych wywierało niecodzienne wrażenie! Zrobiło się późno… czas wracać do Krakowa!

Rok szkolny 2017/18

MAJÓWKA „WŁÓCZYKIJA”

Piękna majowa aura i chęć przeżycia kolejnej turystycznej przygody zdecydowało wyprawie 26 maja 2018r. do SANDOMIERZA i wyjątkowego zamku KRZYŻTOPÓR. To niezbyt duże miasteczko, a ileż w nim nieprzemijającego piękna zabytków, historii i ludzi, którzy ją tworzyli. Spokojny spacer po mieście wiódł od Zamku Królewskiego do Bramy Opatowskiej, Katedry, Zbrojowni, a dalej Trasą Podziemną i Wąwozem św. Królowej Jadwigi. Dużo wrażeń dostarczyła Zbrojownia i spotkanie z Rycerzem, który opowiadał, pokazywał i, mimo że to też muzeum, na wiele „ pozwalał…”. Dopełnieniem sobotnich wrażeń był pobyt na zamku KRZYŻTOPÓR, których żeby doznać, trzeba po prostu tam pojechać, zobaczyć i przeżyć!!! Zapraszamy!!!

WIOSENNA wyprawa „WŁÓCZYKIJA”

Długie oczekiwanie na przyjście wiosny, a z tym pragnienie jasnego słońca, dłuższych dni i cieplejszych podmuchów wiatru sprawiły, że kiedy pojawiły się pierwsze symptomy „zielonej” pory roku, „WŁÓCZYKIJ” w końcu odkurzył plecaki i wyruszył na szlak! A było to w sobotę, 7 kwietnia 2018r. Wyjątkowo piękna i słoneczna pogoda sprzyjała długiej wyprawie w Góry Świętokrzyskie na trasie: Chęciny Zamek Królewski-Św.Krzyż-Jaskinia Raj.Z Zamku Górnego w Chęcinach można było dostrzec w oddali Łysą Górę, a co i kto się z nią kojarzy, to wszyscy wiemy…? Trochę historii, legend danego regionu, tajemnicy zabytków i piękno budzącej się do życia przyrody dodały wszystkim siły, energii i poprawiły humory.To taki „gratis” na następną wyprawę… w maju! DO ZOBACZENIA!!!

STARE WIERCHY NA DOBRY POCZĄTEK

Już jesień! Czy zostawiła swój ślad w górach? Aby się przekonać, trzeba wybrać się na wędrówkę. Tak też uczynił „Włóczykij” 30 IX kierując się w Gorce. Cała grupa spragniona pięknych widoków i przygód, przemierzała szlak Obidowa- Stare Wierchy- Maciejowa- Rabka. Długa i malownicza trasa, więc było czym nacieszyć oczy ! Dobra dawka energii na dalsze wędrówki po rozpoczętym w sobotę sezonie turystycznym „Włóczykija”.

Zobacz galerię obrazków z wiadomości- kliknij link

Rok szkolny 2016/17

„WŁÓCZYKIJ” w Tatrach!

Zbliża się koniec roku szkolnego. Również „Włóczykij” odłoży swoje wyprawy do września. Ale zaplanowano jeszcze jedną wycieczkę zamykającą etap turystyczny. Tradycyjnie – TATRY! Każdy pragnie popatrzeć o tej porze roku na cudowną panoramę polskich gór! Toteż w sobotni, wczesny poranek 10 czerwca 2017r. bardzo liczna grupa „Włóczykij” wyruszyła pod okiem doświadczonego przewodnika z Kuźnic przez Boczań, Halę Gąsienicową do schroniska PTTK „Murowaniec”. A tam czekała pyszna szarlotka i inne ciekawostki gastronomiczne uzupełniające poziom straconych w czasie męczącej wędrówki kalorii. W drodze powrotnej „deptali” Dolinę Jaworzynki, a trochę śliskie kamienie nie pomagały w marszu. Po dotarciu do Kuźnic licznik energii osobistej każdego uczestnika wskazywał „ 0”. Na szczęście powrót do Krakowa odbył się autokarem.

LIPNICA MUROWANA- ZAMEK W WIŚNICZU

9 IV, w Niedzielę Palmową, Klub Podróżnika „Włóczykij” udał się do Lipnicy Murowanej, aby uczestniczyć w uroczystej mszy św. rozpoczynającej obchody Wielkiego Tygodnia. Dzieci wraz z rodzicami mieli okazję obejrzeć palmy wielkanocne biorące udział w 59 Konkursie Lipnickich Palm i Rękodzieła Artystycznego im. Józefa Piotrowskiego. A było co podziwiać! Palmy sięgające prawie 30 m, kramy z rękodziełem artystycznym oraz przysmakami regionalnymi. Przewodnik opowiadał uczestnikom wycieczki o historii kościołów znajdujących się w Lipnicy: św. Andrzeja Apostoła, św. Szymona oraz św. Leonarda ( jednego z wielu obiektów leżących na małopolskim szlaku architektury drewnianej). W Dworze Ledóchowskich dzieci posłuchały o dziejach rodziny i życiu św. Urszuli Ledóchowskiej. Na koniec „Włóczykij”zawitał do Nowego Wiśnicza, gdzie zainteresowani pod okiem miejscowego kustosza mogli podziwiać wnętrza zamku Kmitów i Lubomirskich.

1 MARCA 2017 r. Włóczykij w Beskidzie Żywieckim
W drodze na Wielką Rycerzową…

Pobyt na „zielonej szkole” w Soblówce „Włóczykij” wykorzystał na poznawanie okolicy. Szczególnie kusiła wyprawa na Wielką Rycerzową! Chociaż czuło się już powiew wiosny, to na szlaku turystycznym zima nie odpuszczała i śniegu było „po pas”! Po drodze miło było posłuchać opowieści przewodnika o zbójnikach, jaskiniach i atrakcjach turystycznych Beskidu Żywieckiego. A zabawy na śniegu były niezwykłą frajdą!

„WŁÓCZYKIJ” W WARSZAWIE

21 stycznia świętujemy Dzień Babci, ale babcie wszystkich „Włóczykijów” w tym dniu nie mogły oczekiwać odwiedzin ukochanych wnuków, ponieważ wczesnym świtem wyruszyli do stolicy, a powrót późnym wieczorem i trudy całodziennej wyprawy nie sprzyjały nocnym wizytom. Ale następnego dnia nic nie stało już na przeszkodzie i można było spotkać się i podzielić wrażeniami z pobytu w Centrum Nauki Kopernik i zwiedzania Warszawy. Kilka godzin spędzone w Centrum Nauki to nie tylko zabawa, relaks, ale także odkrywanie tajemnic fizyki, matematyki, mechaniki, przyrody… . Na pewno NIKT SIĘ NIE NUDZIŁ i wyszedł bogatszy o wiedzę z wybranej przez siebie dziedziny. Potem jeszcze ekspresowe zwiedzanie Warszawy – Pałac Kultury i Nauki, Starówka, Zamek Królewski, Kolumna Zygmunta, Belweder, Pomnik Syrenki i inne ważne obiekty stolicy. W drodze na dworzec można było popatrzeć na Stadion Narodowy i warszawskie uliczki w wieczornej scenerii świateł. I nawet nie zauważyliśmy, kiedy po dwóch godzinach podróży byliśmy z powrotem w Krakowie!
Opieka: Dorota Sowa, Anna Zagrodzka, Marta Tkacz, Aneta Zakrzewska

„WŁÓCZYKIJ” W PIENINACH

1 października 2016r. członkowie Klubu Podróżnika „Włóczykij” rozpoczęli wycieczką w Pieniny nowy sezon turystyczny 2016/2017. Było to szczególne wydarzenie, ponieważ szeregi szkolnych miłośników górskich wędrówek zasiliła bardzo liczna grupa pierwszoklasistów. To ich początki wspaniałej przygody z turystyką i na pewno podołają trudom wypraw. A wyjątkowo piękny i słoneczny dzień zapraszał na wycieczkę do Szczawnicy i trudno było się oprzeć. Na szlaku na Bereśnik i Bryjarkę spotykaliśmy dużo turystów, a w schronisku było baaardzo tłoczno! Dlatego woleliśmy popatrzeć na Trzy Korony, Sokolicę, Wysoką , które naznaczone już kolorami jesieni mieniły się w jaskrawym jeszcze słońcu. W Wąwozie Homole niezwykle piękna przyroda nagradzała zmęczenie. Ale czy ktoś był zmęczony?
W drodze powrotnej planowaliśmy już następną wyprawę!
Opiekunowie: mgr A. Zagrodzka i mgr D. Sowa.

Rok szkolny 2015/16

„WŁÓCZYKIJ” w Tatrach

18 czerwca 2016r. zapowiadała się piękna, słoneczna sobota. Nadszedł czas zamknięcia sezonu turystycznego w roku szkolnym 2015/2016 i „Włóczykij” zorganizował dla wszystkich wytrwałych wędrowców wyprawę w Tatry. To dobry wybór, bo „Grześ” czekał już od dawna i z różnych powodów nie mogliśmy go odwiedzić. Tym razem udało się i po dotarciu do schroniska PTTK na Polanie Chochołowskiej szlak kierował nas na sam szczyt. Warto było wylewać pot, wspinać się i wytężać siły dla roztaczających widoków Starorobocianskiego Wierchu, Łopaty, Jarząbczego Wierchu, a dalej Wołowca, Rakonia czy Rohaczy. Przy tak cudownej pogodzie całe Tatry Zachodnie były w zasięgu wzroku. Żal było wracać, ale przecież czekała nas jeszcze wędrówka do schroniska i doliną do początku naszej wyprawy. Wspaniała, czerwcowa przygoda !!!Jesienią znów spotkamy się na górskich szlakach!
Opiekunowie grupy wędrowców – Dorota Sowa, Anna Zagrodzka;

Zamki na Jurze

23 kwietnia „Włóczykij” skierował swoje kroki na Jurę Krakowsko- Częstochowską. Tam zobaczyliśmy zamki w Ogrodzieńcu, Mirowie, Bobolicach i Rabsztynie. Nie ominęliśmy również grodu obronnego na Górze Birów, gdzie wspięliśmy się do bramy palisady. Wędrując, mieliśmy okazję poznać szczególną wartość historyczną jurajskich zamków, które wtopione w krajobraz zachwycają swoim urokiem i tworzą niezwykłą atmosferę tajemniczości. Ta wycieczka to również wspaniała lekcja historii. Dawne twierdze, siedziby królów, magnatów, rycerzy i rozbójników to jedna z największych atrakcji tego regionu.
Opiekunowie wycieczki: Dorota Sowa, Anna Zagrodzka

6 lutego 2016r.- BESKID ŚLĄSKI

Bielsko- Biała- Dom Tkacza- kolej gondolowa na Szyndzielnię – schronisko PTTK – Klimczok – schronisko PTTK „ Pod Klimczokiem” – Sanktuarium Matki Boskiej „Na Górce” – Szczyrk

„Wycieczka”- Dorota Sendor

Włóczykij ogłasza, że na wycieczkę w Beskid Śląski zaprasza.

Szóstego lutego , kto wcześnie wstanie, zje lekkie i zdrowe śniadanie.

Włoży na siebie ciepłe ubranie i na zbiórce o 6.40 stanie.

Każdy ma plecak na swym ramieniu i siada wygodnie w busie, na siedzeniu.

Przed nami drogi dwie godziny. Cieszą się chłopcy i dziewczyny.

Jeden drzemie, drugi na telefonie gra. Droga do Bielska szybka nam upływa.

O dziewiątej z panią przewodnik się witamy i razem z nią Dom Tkacza zwiedzamy.

Jest tam warsztat i izba mieszkalna, wystawa strojów, a nawet sypialnia.

Wnet Muzeum Historyczne opuszczamy i na rynek w Bielsku- Białej podążamy.

Tam kilka zdjęć robimy i żwawym krokiem do busa dochodzimy.

On nas podwozi, wcale nie zwleka, na miejsce, gdzie kolejka linowa na nas czeka.

Już gondole do góry mkną i za sześć minut na Szyndzielni wszyscy są.

Teraz przed nami droga śliska, po śniegu idziemy wprost do schroniska.

Odpoczywamy, kanapki jemy, chwilę się tutaj ogrzejemy.

Już pora w dalszą wędrówkę ruszać, a przed schroniskiem widok nas wzrusza.

Idziemy drogą, jest nam wesoło, dzieci rzucają śnieżki wokoło.

Klimczok już mamy za plecami i pod szczyt Magury docieramy.

Tu w schronisku miejsca nie ma. Przybijamy pieczątki i do widzenia.

Niebieskim szlakiem w dół schodzimy. Jest śnieg i ślisko, więc się nie spieszymy.

Piękne widoki podziwiamy. Na Babia Górę spoglądamy.

Po drodze w Sanktuarium pacierz odmawiamy i leczniczą wodę ze źródeł nabieramy.

Teraz spacerkiem do Szczyrku schodzimy, stamtąd do Krakowa wrócimy.

Jedziemy drogą, skocznię mijamy. Z okazji imienin pani Dorocie sto lat śpiewamy.

Pięknie dziękuje nam za życzenia i słodkościami wszystkich obdziela.

Włóczykijom wycieczka się podobała, chodź trochę trudu nas kosztowała.

GORCE

3 października 2015r. Klub Podróżnika „WŁÓCZYKIJ”, wycieczką w Gorce rozpoczął sezon turystyczny szlakiem: Rabka Zdrój – Maciejowa – Stare Wierchy – Obidowa.

Zwiedziliśmy również Muzeum Etnograficzne im. W. Orkana, zobaczyliśmy pomnik św. Mikołaja, w tężni solankowej powdychaliśmy trochę jodu, a w Galerii malowaliśmy obrazy na szkle. W towarzystwie przewodnika wyruszyliśmy w kierunku bacówki i schroniska PTTK. Podczas marszu obserwowaliśmy niektóre gatunki roślin, charakterystyczne dla Gorczańskiego Parku Narodowego. Była to również okazja „wzbogacić się” o 21 punktów do odznaki GOT. Chociaż jesienne, ale bardzo ciepłe i wyraziste słońce dodawało blasku, a niepowtarzalne widoki wynagradzały trudy wędrówki.
Opieka: Dorota Sowa i Anna Zagrodzka

Rok szkolny 2014/15

25 kwietnia 2015
Wadowice- Leskowiec

25 IV 2015r. Klub Podróżnika „Włóczykij” udał się na kolejną wyprawę. Tym razem zawitaliśmy do rodzinnego miasta papieża Jana Pawła II – Wadowic. Po zwiedzeniu nowoczesnego, nowo otwartego muzeum poświęconego pamięci Świętego i skosztowaniu legendarnych już kremówek, udaliśmy się na Leskowiec. Tam przy pięknej, słonecznej pogodzie, mogliśmy podziwiać panoramę Beskidu Niskiego.

24 stycznia 2015r.

Radzionków / Muzeum Chleba / – Planetarium w Chorzowie

Niecodzienna wizyta „Włóczykija” w Radzionkowie w Muzeum Chleba wywarła na wszystkich duże wrażenie. Muzeum powstało z szacunku dla historii i z potrzeby serca. Zgromadzone zostały w nim eksponaty zbierane przez wiele lat, wszystko co służyło wytwarzaniu chleba i co o szacunku do chleba zaświadcza. Własnoręcznie uformowane przez dzieci plecionki, po upieczeniu pachniały smakowicie, a świeża, rumiana skórka trzeszczała i zachęcała do jedzenia. Po takim posiłku nikt nie miał ochoty wracać, zatem udaliśmy się do Planetarium w Chorzowie i wspólnie z Małym Księciem wyruszyliśmy w gwiezdną podróż.
Po zejściu na Ziemię zrobiło się późno i trzeba było wracać do Krakowa… autokarem.

15 XI 2014r- Częstochowa
Sanktuarium Maryjne na Jasnej Górze

Sezon 2014/2015 rozpoczęty!
27 IX- MORSKIE OKO
Trasa : Palenica Białczańska- Dolina Białki- Wodogrzmoty Mickiewicza – Wanta – Włosienica – Żleb Żandarmerii – Morskie Oko

Rok szkolny 2013/14

WIERCHOMLA MAŁA – BACÓWKA NAD WIERCHOMLĄ /SCHRONISKO PTTK/ – KRYNICA ZDRÓJ – GÓRA PARKOWA
5 kwietnia 2014r. /sobota/

Poszukiwania Wiosny w górach ułatwiła „Włóczykijowi” piękna, słoneczna pogoda, kondycja i dobry humor. Spotykane na szlaku zawilce, krokusy i stokrotki, wygrzewająca się na brzegu salamandra plamista i trochę nieśmiały jeszcze śpiew ptaków były dowodem na to, że Wiosna rozgościła się już na dobre. Pięknie jest w górach kiedy zieleń i błękit wypierają szarość, a złoto słońca rozjaśnia zbocza i nadaje blasku strumieniom.
Piękno wiosennych zmian przyprawiało jednych o lekki zawrót głowy, innych zaś /tych najmłodszych/ w podobny stan wprowadzały zjeżdżalnie na Górze Parkowej w Krynicy Zdroju. Zapadający zmierzch zmuszał jednak do powrotu do Krakowa.

W BESKIDZIE SĄDECKIM
8 marca 2014r.

Stary Sącz – Sucha Dolina – Bacówka na Obidzy – Piwniczna Zdrój – Rytro/ruiny zamku

„WŁÓCZYKIJ” W BESKIDZIE ŚREDNIM
1.02. 2014r.

Poręba – Schronisko PTTK na Kudłaczach – Lubomir /obserwatorium/

TARNOWSKIE GÓRY
16 XI 2013r.

ZABYTKOWA KOPALNIA SREBRA – SZTOLNIA CZARNEGO PSTRĄGA, ŚWIERKLANIEC

Jesienną wyprawę16 listopada 2013r. „Włóczykij” poświęcił odkrywaniu tajemnic Zabytkowej Kopalni Srebra i Sztolni Czarnego Pstrąga w Tarnowskich Górach. Szczególną atrakcją było pokonanie części podziemnej trasy łodziami, przepływając wśród skał wąskimi przesmykami. Podczas wędrówki dochodziło zewsząd stukanie, uderzenia kilofem, nawoływania, śpiewy. Ale to efekty akustyczne sprawiały wrażenie, że tuż za ścianą górnicza szychta wydobywa kruszec. Krystaliczna woda w sztolni wyraźnie różniła się czystością od tej na powierzchni. Emocje wzrosły, gdy w głębi ciemnego korytarza ukazała się tajemnicza postać. Był to dobry duch gwarków – Skarbnik, który opowiadał o niezwykłych historiach w kopalni. Ta wyjątkowo edukacyjna wyprawa w głąb ziemi pokazała małym i dorosłym uczestnikom również obraz ingerencji człowieka w naturę i jej przekształcania… .
Obszerny park w Świerklańcu wraz z różnorodnym i bogatym drzewostanem warto zobaczyć w pełnej krasie wiosną albo wczesną jesienią. Zapraszamy!

PIENINY – TRZY KORONY

5 X 2013r.

Sromowce Niżne – Schronisko PTTK – Trzy Korony – Przełęcz Szopka – Krościenko n/Dunajcem

Klub Podróżnika „WŁÓCZYKIJ” rozpoczął 5 października 2013r. sezon turystyczny wyprawą w Pieniny – TRZY KORONY. Wyjątkowo słoneczny i ciepły dzień sprzyjał wędrówce. Jesień na dobre zagościła już w górach, znacząc swoje panowanie kolorami i unoszącymi się w powietrzu cieniutkimi nitkami babiego lata. Wspaniała widoczność na szczycie Trzech Koron pozwalała zachwycać się nie tylko pięknem tej pory roku, ale niezwykłością Pienin, dostrzec pasmo Tatr i Babiej Góry, a także… Krościenko n/Dunajcem, do którego zmierzali „WŁÓCZYKIJE”.
Szeregi młodych turystów zasiliła liczna grupa pierwszoklasistów! GRATULUJEMY odwagi !

Rok szkolny 2012/13

BESKID SĄDECKI

Majowa wyprawa „WŁÓCZYKIJA”
25 maja 2013r.

Stary Sącz – Gaboń – Prehyba /schronisko PTTK/ – Polana Konieczna – Rytro

Góry Świętokrzyskie 20 kwietnia 2013r.

Zamek Chęciny-Przełęcz Hucka- Święty Krzyż- Jaskinia RAJ

Miejsca urokliwe, tajemnicze i mniej znane. Warto wejść na Święty Krzyż i w zaciszach klasztoru benedyktyńskiego poznać jego historię oraz drogę Relikwii Krzyża Świętego.

Warowny zamek wzniesiony na skalnej grani wysokiego wzgórza, to Chęciny z podaniami sięgającymi czasów Władysława Łokietka. Dzisiaj pozostały tylko ruiny, ale jeśli mamy trochę wyobraźni … .

Zupełnie inne nastroje, klimaty i … temperatura towarzyszą w jaskini Raj. Stalaktyty, stalagmity i niezwykłość zjawisk krasowych, wąskie i niskie przejścia oraz nietoperze i pająki, mogą wprawić w stan nie tylko delikatnego niepokoju, ale pojawienie się mocnej „gęsiej skórki” na ciele osobników o mniejszej odporności!
Ale po powrocie do domu pozostają z wyprawy tylko miłe wrażenia.
Lipnica Murowana – Nowy Wiśnicz

Niedzielę Palmową 24 marca 2013r. „Włóczykije” spędzili w Lipnicy Murowanej, uczestnicząc w uroczystościach 55 Konkursu Lipnickich Palm i Rękodzieła Artystycznego im. Józefa Piotrowskiego. Dzieciom towarzyszyli rodzice, dziadkowie i rodzeństwo, dlatego wyjazd ten nabrał rodzinnego charakteru. Zgromadzone przepiękne, konkursowe palmy o wyjątkowych wysokościach ( nawet 32m ), kramy z rękodziełem ludowym, występy regionalne na małym rynku tego urokliwego miasteczka wprowadziły wszystkich w klimat zbliżających się świąt Wielkiej Nocy. Wykorzystując pobyt w Lipnicy Murowanej należało również poznać historię i zabytki niezwykłego miejsca, leżącego na małopolskim szlaku architektury drewnianej. A było na co popatrzeć i posłuchać opowieści przewodnika m.in. o trzech kościołach: pw.św. Leonarda, św. Andrzeja Apostoła, św. Szymona z Lipnicy. W Dworze Ledóchowskich, o dziejach rodziny i życiu św. Urszuli Ledóchowskiej opowiadała siostra zakonna. Po drodze udało się obejrzeć z bliska i zapoznać z historią zamku w Nowym Wiśniczu.

Zaplanowana piesza wędrówka do pustelni św. Urbana prowadziła przez zasypane śniegiem leśne ścieżki, które u kresu szlaku stały się niedostępne! Ale przecież można tam kiedyś powrócić … .

23 lutego 2013r.

… miała to być ostatnia zimowa wyprawa „Włóczykija”, zaplanowana w Beskid Śląski trasą:

Kolej gondolowa na Szyndzielnię – schronisko PTTK – Klimczok – schronisko PTTK „ Pod Klimczokiem” – Siodło – Sanktuarium Matki Boskiej „Na Górce” – Szczyrk

Mimo że kalendarzowe przedwiośnie, to śniegu napadało jak w środku srogiej zimy! Przygotowani kondycyjnie i technicznie nie obawialiśmy się trudów i niespodzianek na górskim szlaku. Zasypana droga dawała się szczególnie we znaki torującemu drogę przewodnikowi i najwyższym uczestnikom wycieczki maszerującym na czele. Cała gromada małych i większych podróżników dzielnie podążała za nimi w różnych pozycjach! Na Szyndzielni i Klimczoku zauroczyła nas baśniowa sceneria otoczenia… . A po drodze były jeszcze bałwanki, bitwy na śnieżki i ślizgawki. Śmiech, radość i dobry humor towarzyszył wszystkim aż do samego Szczyrku.Tak pożegnaliśmy zimę!!!

W drodze powrotnej w autokarze panowała cisza. Nic dziwnego… wszyscy spali.

„WŁÓCZYKIJ” w Beskidzie Śląskim
Wisła – Dolina Czarnej Wisełki – Stecówka PTTK – Przełęcz Szarcula – Wisła Czarne

Pierwszy dzień ferii zimowych – 12 stycznia 2013r. „WŁÓCZYKIJE” pod opieką wychowawców: Doroty Sowa i Anny Zagrodzkiej spędzili w Beskidzie Śląskim, kierując się do Wisły, a potem szlakiem turystycznym wzdłuż Doliny Czarnej Wisełki do schroniska PTTK na Stecówce. Uwagę zwrócił malutki kościółek p.w. M.B.Fatimskiej , leżący na szlaku architektury drewnianej.
Śniegu napadało „po pas”, ale to nie stanowiło przeszkody, aby przez Przełęcz Szarculę dobrnąć do Zameczku Prezydenta RP. A potem już tylko „z górki na pazurki” do Wisły Czarnego!
Mimo zmęczenia udało się odwiedzić muzeum Adama Małysza z galerią licznych pucharów, medali, kryształowych kul … .
Już zmierzchało i mróz szczypał coraz śmielej, ale trzeba było jeszcze zobaczyć z bliska skocznię narciarską w Wiśle – Malince.
Za wytrwałość – 12 pkt do odznaki GOT!

Pieniny

W sobotę 10 listopada, 50- osobowa grupa członków Klubu Podróżnika „Włóczykij”, wyruszyła na wyprawę w Pieniny. Szczawnica przywitała ich piękną pogodą. Uczniowie pod opieką rodziców, przewodnika i nauczycieli ( D. Sowa, I. Stalmach i A. Zagrodzkiej) wyjechali kolejką krzesełkową na Palenicę. Niektóre dzieci po raz pierwszy jechały wyciągiem, więc emocji było bardzo wiele. Trasa wycieczki wiodła z Palenicy na Szafranówkę, a potem niebieskim szlakiem do Schroniska pod Durbaszką. Tam dzieci odpoczęły i nabrały sił, aby zejść do Jaworek, gdzie na wytrawnych piechurów czekał autokar. Pokonanie tej trasy, to zdobycie 13 pkt do Odznaki Turystycznej. Pogoda dopisała. Słońce, bezchmurne niebo sprawiły, że widoki były wspaniałe i niezapomniane. Tradycyjnie na zakończenie wyprawy odbył się quiz przygotowany przez panią Stalmach. Dorosłych zaskoczyła wiedza, jaką dzieci zdobyły na temat Pienińskiego Parku Narodowego. Brawo! Teraz wszyscy z niecierpliwością oczekują styczniowej wycieczki do Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Gorce

6 października 2012r. (sobota) uczniowie z Klubu Podróżnika „Włóczykij” wraz z opiekunami: Dorotą Sowa, Anną Zagrodzką, Ireną Stalmach oraz liczną grupą Rodziców, postanowili przemierzyć szlak turystyczny w Gorcach: Obidowa – Stare Wierchy – Maciejowa – Rabka. Pokonanie tej trasy, to zdobycie 17 pkt do Odznaki Turystycznej i w żaden sposób nie dające się wypunktować wrażenia związane z niepowtarzalnymi widokami już naznaczonych kolorem jesieni Gorców. Podsumowaniem „odkrywania świata przyrody” był quiz przeprowadzony przez nauczyciela przyrody Irenę Stalmach, a aktywność i poziom odpowiedzi uczniów świadczył o tym, jak łatwa i trwała może być wiedza zdobyta poprzez doświadczenie i odkrywanie. Wszyscy zasłużyli na nagrodę!
Następna wyprawa w listopadzie w PIENINY!

Morskie Oko

14 września 2012r. Klub Podróżnika „Włóczykij” pod okiem Anny Zagrodzkiej, Doroty Sowa i Rodziców realizował wycieczkę górską do Morskiego Oka. 16 kilometrowy szlak stwarzał możliwość podziwiania Tatrzańskiego Parku Narodowego i jego osobliwości. Podczas przystanków: Palenica Białczańska, Dolina Białki, Wodogrzmoty Mickiewicza, Wanta, Włosienica, Żleb Żandarmerii, Morskie Oko, przewodnik opowiadał uczniom ciekawostki przyrodnicze, zdarzenia i legendy związane z tą częścią Tatr. Na koniec wędrówki wszyscy zasłużyli na odpoczynek w schronisku PTTK Morskie Oko, bo przecież czekała jeszcze droga powrotna na Palenicę