Laboratoria przyszłości - 06-12-2022

W ramach programu „Laboratoria Przyszłości” nasza szkoła otrzymała  wsparcie finansowe w wysokości 116 100 zł na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci. W ramach pozyskanych środków udało się zorganizować i wyposażyć dwa laboratoria naszej szkoły w najnowocześniejsze pomoce dydaktyczne: pracownię nauki języków obcych: języka angielskiego i języka niemieckiego (sala 34) oraz pracownię programowania i robotów (sala 6).

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją tego projektu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem uruchomienia Laboratoriom Przyszłości jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoła otrzymała od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

Wykorzystując wyposażenie laboratorium uczennice i uczniowie programują systemy elektroniczne oparte o mikrokontrolery Arduino, McroBit i  Raspberry Pi . Na zajęciach korzystamy z czujników ciśnienia, temperatury, odległości, akcelerometrów. 

Zespół uczniów montuje i uruchamia platformy jezdne budowane na systemie robotów  mBot. Wykorzystują te roboty uczniowie poznają różne konstrukcje robotów i moduły elektroniczne. Opanują podstawy programowania blokowego i rozwijają swoje umiejętności logicznego myślenia i projektowania. 

9 listopada 2022 roku w Tauron Arenie Kraków odbył się największy stacjonarny hackathon w Europie – HackYeah. Na uczniów szkół podstawowych czekało wyzwanie #HackEdu, które polegało na stworzeniu projektu wymarzonej lekcji z Laboratoriami Przyszłości. Zespół naszej szkoły przygotował i zaprezentował lekcje marzeń „Mini sonda kosmiczna” w składzie: Grymek Gabriela 8a, Gil Wiktoria 8a, Czyż Gabriela 8a Głowa Patrycja 8b, Jajko Jagoda 8b, Wojnarowska Gabriela 7b i zajął drugie miejsce w Polsce.

W projektach zespół zastosował zaawansowane czujniki do pomiaru temperatury, wilgotności, ciśnienia oraz zanieczyszczenia powietrza. Sterowały programowalnymi diodami LED RGB. Zaprogramowały sterowniki systemu Arduino oraz wykorzystały projekty i wydruki 3D. Jury GovTech składało wyrazu uznania za profesjonalne zaprezentowanie założeń projektu i związanej z nim lekcji. Nagrody wręczyła Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech – Minister Justyna Orłowska.

Skip to content